הרב הגאון, פיזיקאי ובהכשרתו האקדמית ומהנדס אניות, המקובל כגדול חכמי היהדות ומנהיגה הרוחני בשלהי המאה העשרים, צפה וניבא את אופן בוא הגאולה – וצרכיה – באופן מדויק ביותר:במשנתו ובכתביו הרב הדגול חזר ושנה כי מועדה קרוב ביותר, כי המבשר חי ונוכח "בינינו", תיאר את תרומתו כחיבור בין תורת ישראל – לדעת – ולמדע, וכפריצת דרך מדעית-טכנולוגית ותובנתית.
בין היתר, הרב צפה מראש ופירט כי "עימות מול מלכות מונע מהמבשר להתגלות ולפעול".
הלובביצ'ר הטיף, חזר ושינן כי:
א. הגאולה אינה 'נוחתת' מעצמה, אלא דורשת מהעם העברי שכל, איחוד, פעולה, יצירה!
ב. חובתו הראשונית כל יהודי להתגייס למען הגאולה ולסייע בהבאתה.
כלומר, הרב הבין – ושינן לתלמידיו – כי היהדות נוצרה, הלכה למעשה, למען שלב הגאולה.
משנת הרב בעניין הגאולה ומבשרה הצפוי מתועדת בהיקף חסר תקדים, חרוטה בסלע ומציגה בפנינו – הכלל – נבואה המתגשמת כיום ו"הוראות פעולה מקדמיות".
שאילה: מהי סיבת הבורא ליציאת הרב מהבמה 'רגע' לפני השיא – לפני המבחן המכריע?
התשובה קשורה ל"זכות הבחירה" ולפועל "השכל":
בהגעת ידע המרכבה – ידע האור, מעברי אלמוני חסר תואר וללא רב, תלמידי הרבי אמורים לפעול לפי: א) שכל, הגיון בסיסי ב) עיקרי התורה והתנ"ך, ג) בהתאם למשנת הרב הנגלית כמדויקת ונדרשת, ד) לפי ידע ממורה "חדש", המבסס בבשורתו ו'מרכולתו' (וברקע חייו) את כל מבנה ותוכן התנ"ך, גם את משנת הרב. ה) המבחן נערך בלא שהרב נוכח ומסייע לכיתה – ולכלל – אלא מורשתו בלבד.
שכל ישר לאל ומבחנו – השכל ישראל, השכל כל אנוש.
האם מאמיני הרב וחסידיו הפנימו את שיעוריו?
במסעותי לחשיפת המרכבה הגעתי בשנים 2004 ו 2005 לכפר חב"ד. ב 2008 ביקרתי במרכז חב"ד בברוקלין, מקום משכן ולימוד הרב הגדול מלובביץ', בכמה מועדים.
בחב"ד – מערכת מסועפת שהרבי פיתח ברוב חזון וכשרון והותיר מאחריו בהסתלקותו – מצאתי מעטפת מנהלית-כלכלית-חינוכית נטולת חזון, נגועה בקבעון ובעיקר בתועלת מערכתית ואישית.
פגישותי עם הרב יצחק גינצבורג בכפר חב"ד ועם תלמידו ועוזרו משה גנות בירושלים הניבו הבנה, תגובות השתאות, הסכמה והכרת תודה ל"שיעור" שהצגתיו באור (סרט טכני-מדעי) ואות (תמצית ספר זה), אך לוו בניתוק הקשר עמי.
הרב גינצבורג, מורה ומנהיג קהילתי בכפרו ובציון, מדען ומתמטיקאי בהכשרתו, הודה וסיכם את השיעור עמי כך: "…ואני הקדשתי את חיי, מאמצי לחיפוש הסוד במתמטיקה", אך לא זימנני ללמד את מעשה המרכבה ולהציגו בפני תלמידיו. בדלת ביתו ובסיום פגישה בת כשעתיים וחצי, בורכתי "בהצלחה מכל הלב".
בהמשך מסעי עצרתי בכפרו ובבית מדרשו שוב. ספרי הרב וקלטותיו הוצעו, כרגיל, למכירה.
בברוקלין, איסטרן פרקווי שבע מאות ושבעים, מרכז הלובביץ' (בעבר) ניהלתי עם רבנים-מורים ותלמידי-חכם שיחות שהוצגו ע"י בני שיחי כ"מאירות". חרף תגובות הערכה (כנה) להבנתי עיקרי דרש, רמז ו"דברים הידועים כסוד" – ובקשתי / רצוני להציג את שיעור מעשה המרכבה לבני שיחי ול'קציני החינוך' בארגון ותלמידיו – לא הוזמנתי לעשות כן.
רב היהודים עמם ניהלתי שיח ושיג במסע חשיפת המרכבה – בעיקר בכירי העם קציניו ושריו – הציגו עצמם ברבים כחסידי / שוחרי הרבי מלובביץ'. בפרק ה' מוצג פועלם בהיפוך למשנת הרב.
האם היהודי אכן עם קשה עורף, סרבן וספקן – וצבוע – ומדוע?
התשובה ברורה: הוא אכן כזה. לא כולו, תודה לאל. חלקו נוצר ועוצב ככזה בכוונה מראש וממלא תפקיד רב-פנים, שתמיד ראוי ונכון לראותו כחינוכי ודרמטי. רבים במחזה צריכים לשחק את צידו הרע / הכסיל / החמדן / צר-האופק והמימד / הספקן / הטועה של האדם. ראה פרק ה'.
תגיות: עדכונים ומאמרים, סקירה מדעית, עצומה